Det är dags att göra något åt skolan nu!


Idag har jag tagit mig en promenad på Karlstads gator och jag gick då bort till torget och valstugorna. 
Efter att ha pratat ett slag med Kd:s förstanamn Erik Nilsson så gick jag bort till Liberalerna och diskuterade skola ett slag med deras förstanamn på i kommunen Niklas Wikström.

När man själv jobbar i skolan så är det ganska intressant att stå och diskutera skolfrågor med någon ifrån Liberalerna eftersom de åtminstone själva påstår sig vara bäst på skolfrågor.

Jag och Niklas var eniga om ganska mycket t ex att lönerna i svensk skola måste upp men när jag diskuterar utifrån hur hög en lön är i Karlstad så diskuterar Niklas utifrån hur hög en löneökning i Karlstad är och kommer fram till att Karlstad som har bland de sämsta lärarlönerna i Sverige då är helt okej.

Vi var vidare överens om att de 18 000 personer som Liberalerna vill förstärka skolan med behöver någon form av snabbutbildning innan de börjar jobba.
Niklas föreslår 10 veckor i Universitetet och arbetsförmedlingens regi.
Detta kan jag faktiskt tänka mig.




Lite riktiga hårdfakta om skolan...

Under det senaste läsåret så var 2279 lärare över 65 år gamla och borde ha fått gått i pension men jobbar kvar för att de behövs.

Drygt 16500 lärare anställdes år 2017. Drygt hälften av dem saknade behörighet!

 I 45 procent av Sveriges kommuner bor det färre än tio unga legitimerade grundskolelärare. I många inga alls.

Enligt regeringens bedömning kan det om två år saknas 60 000 lärare i Sverige.


Man kan inte säga att det ser direkt lysande ut för svensk skola och vi får hoppas att Sveriges partier lyckas hitta på en ordentlig lösning så att inte allt tar en ände med förskräckelse!  


Kommentarer

Adrecord