Vet du vad SD står för innan du röstar?


Jag har ett problem.
Det är så att jag på min fars sida i rakt nedstigande led är av Vallonsläkt.
Vår släkt kom hit 1623 under Gustav II Adolfs tid och har sedan dess bott och levt här i Sverige.
Är jag enligt SD riktigt svensk då?


Varför undrar jag då detta just nu eftersom jag aldrig funderat på det förut?

Jo!
På sidan 15 i Sverigedemokraternas principprogram kan man nämligen läsa att:

”På samma sätt som den som är född in i en annan nation senare i livet kan bli en del av den svenska nationen menar vi också att man även som infödd svensk kan upphöra att vara en del av den svenska nationen genom att byta lojalitet, språk, identitet, eller kultur”. 

Frågan är vad det här betyder?

Vem bör jag ha lojalitet till?

Vilken identitet bör jag framhålla och vilken kultur bör jag anamma?

Vem bestämmer om jag har begått ett brott emot svenskheten och vad händer med mig om jag enligt SD inte är tillräckligt mycket Sverigevän?

Ärligt talat! 
Det är alldeles för luddigt och det är precis med ovan som de grupperingar som 1988 grundade SD brukar uttrycka sig och det gör iallafall mig livrädd.

Det vore bra om fler som tänker rösta på SD på grund av missnöje blev det!


Kommentarer

Adrecord