Vad hade Nelson Mandela tyckt?

Så är den här dagen snart slut, dagen som hade varit Nelson Mandelas 100-årsdag om han hade levat. 
När jag sitter här på min balkong i den kvava och alldeles  för varma sommarkvällen så kan jag inte låta bli att fundera över vad han hade tyckt om vår värld som den ser ut idag?

Nelson Mandela kämpade mot det sydafrikanska apartheidsystemet och satt  på grund av det större delen av sitt liv i fängelse innan han släpptes och valdes till president i det nya "fria" Sydafrika.

Han har bidragit till att ett samhälle har förkastat sina raslagar och gett alla medborgare samma rättigheter oavsett hudfärg, kön eller religion.

Det är en skam att vi i de länder där vi sägs värna demokratin på Nelson Mandelas 100-årsdag har Nazister som patrullerar på gatorna och fascistiska partier som tar plats i våra parlament.

Det är en utveckling som jag inte tror att Nelson Mandela hade gillat om han suttit här på min balkong ikväll!

Kommentarer

Adrecord